Kwaliteit PABO’s

11 04 2005 § 8 reacties

Met enige regelmaat verschijnen er berichten in de media waarin gesproken wordt over de bedroevende kwaliteit van de PABO. De opleiding tot leerkracht basisonderwijs zou zelfs studenten afleveren die qua niveau nauwelijks boven dat van groep 8 uitkomen. Ik moet eerlijk bekennen dat ik mijn twijfels heb over dit harde oordeel. Maar er is wel veel aan te merken op het onderwijs op de PABO. Natuurlijk ben ik geen dagstudent, het zou kunnen dat het niveau daar een behoorlijk stuk lager ligt dan op de avondopleiding. Op de avondopleiding zitten over het algemeen toch mensen die al wat ouder zijn en daardoor ook wat meer levenservaring hebben, dat kan gunstig zijn.

“Het is niet moeilijk, het is veel…” Het standaardantwoord op de vraag ‘is de PABO moeilijk?’ Ik heb mezelf er al meerdere keren op betrapt, want het is waar. Het is niet echt moeilijk, maar inderdaad wel behoorlijk veel. Ik kan natuurlijk alleen oordelen over het eerste jaar, maar van mij mag de opleiding wel wat meer de diepte ingaan. Als ik een kind observeer wil ik ook kunnen verklaren wat ik zie, maar het blijft vaak bij kijken. En dat is jammer, wat juist die verklaring is interessant. Misschien dat dit in de komende jaren nog komt. Het is op de PABO ontzettend belangrijk om zelf op onderzoek te gaan, buit je stage uit. Lees boeken die niet op de lijst staan, maar wel interessant zijn. En bovenal: hoor je stagebegeleider uit en kijk je ogen uit op je stageschool. Ik denk dat je de opleiding als ondersteuning van de stage moet zien. Je leert ècht het meest voor de klas. Geef zoveel mogelijk les, dan heb je volgens mij die hele PABO niet meer nodig. Nou ja, voor de theorie misschien…

In 2008 komt de NVAO met een nieuw onderdeel over de PABO’s. Ik ben benieuwd.

§ 8 Reacties op Kwaliteit PABO’s

  • Sandra zegt:

    Ik denk dat je best eens gelijk kan hebben, dat je bij een opleiding tot ‘juf’ het meeste leert in de praktijk en dat ‘moet’ je zelf doen. Ik denk trouwens dat geen opleiding je leert hoe je het – als je straks een baan hebt, welke dan ook – in het echt moet doen. Dat leer je alleen door het te doen, niet uit boeken. Die zijn alleen een ondersteuning.

    Maar trouwens… het is hier hartstikke mooi geworden. Lekker overzichtelijk enzo!

  • Gearz zegt:

    Op zich heb je natuurlijk gelijk.

    Al denk ik soms wel eens bij mij in de klas, waar heb jij gezeten de afgelopen 18 jaar, dat je dat nog niet eens weet.
    En op zich, ik vind de pabo niet moeilijk, en op zich ook niet veel.. kan aan mij liggen… want ik hoor van genoeg mensen uit me klas dat het moeilijk is en vooral veel…

    Maar goed.. ik volg altijd met belangstelling je site en al die veranderingen.. iedere keer weet je er weer iets moois van te maken , mijn complimenten!

  • Jessi zegt:

    @ Gearz: Ik snap wat je bedoeld, eigenlijk is sommige lesstof gewoon algemene kennis. Dat zou je inderdaad al moeten weten voor je aan de opleiding begint. Toch blijkt dat vaak niet zo te zijn.

    Bedankt!

  • norah zegt:

    Mijn vriend doet de pabo en ik verbaas me altijd over de onzinnige werkstukken die hij moet maken. Het gaat meer om kwantiteit dan om kwaliteit. Ook zijn er dingen die mij heel logisch lijken om op een pabo te leren, niet in de lesstof opgenomen, zoals ehbo (toch wel handig nietwaar?) of gedragsstoornissen (ik studeer geneeskunde en heb wel les in autisme, leerstoornissen en dat soort onderwerpen, hoewel ik ervoor klan kiezen om niets met kinderen te gaan doen….). Didactische of pedagogische diepgang zit er ook niet echt in, hoewel ik dat wat minder kan beoordelen natuurlijk.
    Ik vind natuurlijk ook dat je vooral leert door te doen, maar een beetje theoretische basis is nooit weg🙂. En als ze zeuren dat het instapniveau van de pabo-studenten zo laag is, hou dan lekker een toelatingstoets!

  • san zegt:

    Hoi, ik wil binnenkort weer gaan studeren (PABO) en ik zoek een site waar de kwaliteit van de verschillende PABO opleidingen vermeld staat. Kan iemand mioj daarmee helpen?

    Groeten san

  • Juul zegt:

    Halloi,

    Zelf ben ik ook op zoek naar zo’n lijst. Is wel belangrijk om te doen.
    Ik ben net met de verkorte opleiding Pabo gestopt mede wegens mijn gezondheid maar ook omdat de communicatie zo slecht was en het meer om de kwantiteit als de kwaliteit. Ik vind dit betreurenswaardig. Een goed voorbeeld doet volgen heb ik geleerd. Het punten geven was bij sommige vakken nattevingerwerk. Maar goed, als je begint hou er rekening mee dat bij vele Pabo’s je zelf achter dingen aan moet zitten en het klopt je leert het meeste van je stage. Als je hiervanuit gaat, valt het waarschijnlijk wel mee. Succes!
    (Pabo Leiden en Den Haag staan niet erg goed aangeschreven heb ik gehoord)

  • Fa zegt:

    hoi allemaal,

    ook ik wil graag de PABO doen, ik zou heel graag de avondopleiding willen doen zodat ik juist overdag meer tijd over houd voor mijn huiswerk.
    Dus ik vroeg me af of je ook studiefinanciering krijgt als je de avondopleiding doet en geen baan hebt….Iemand misschien enig idee??🙂

    groetjes Fa

  • jessica zegt:

    ik zou ook graag weten waar je nog een “goede”pabo hebt, mijn dochter is in Leiden geweest en hoorde daar niet zo heel veel goeds over. Maar waar kan ze dan terecht? hoorde dat Haarlem een goed heeft maar waar zit die? Ik hoop dat er een reactie komt gr. jessica

Wat is dit?

Je leest nu Kwaliteit PABO’s voor Jessi blogt.

Meta

