Vroege vogels

14 04 2005 § 2 reacties

Engels sprekende kleuters, het is een bijzonder fenomeen. Op dit ogenblik is er een proef aan de gang, waarbij kleuters Engelse les krijgen. Dit ‘vervroegde Engels’ geeft mij een gemengd gevoel. Aan de ene kant weet ik ook wel dat jonge kinderen een vreemde taal makkelijk oppikken, dus is het wat dat betreft prima om jong te beginnen. Maar aan de andere kant is het natuurlijk ook zo dat kleuters de Nederlandse taal nog nauwelijks beheersen, moeten ze dan al aan een andere taal beginnen? Bovendien zijn er genoeg kinderen die thuis met de ouders weer een andere taal spreken, die kinderen zijn dan met drie talen tegelijk bezig. Ik ben er van overtuigd dat het allemaal spelenderwijs gaat, en dat de kinderen het nog leuk vinden ook. Toch blijft het voor mij moeilijk om echt enthousiast te worden, het zijn toch kleuters.

§ 2 Reacties op Vroege vogels

  • Amna zegt:

    Ik deel je gemengde gevoelens. Ik kende ooit een Surinaams meisje dat 4 talen (Nederlands, Engels, Hindoestaans en Sranan Tongo)vloeiend beheerste, en zij was 3. Zij moest wel om al haar familie te kunnen verstaan en zij wist dus vanaf geboorte niet anders. Ook mijn eigen kinderen zijn volledig tweetalig (Nederlands-Arabisch)dus het kan zeker wel. Maar toch vind ik dat weer anders dan het op school moeten leren van een taal waar je verder op dat moment niet echt iets mee doet. Mogen kinderen nog wel kind zijn vraag ik me dan af.

  • MacPhisto zegt:

    Mij is ooit door een docent verteld dat de beste basis voor het aanleren van vreemde talen, een goede kennis van de eigen moedertaal is. Dus als wij dachten dat het sms-taaltje van de huidige tieners om te janken is, moet over tien jaar maar eens wat krabbels van kinderen zien te ontrafelen.

Wat is dit?

Je leest nu Vroege vogels voor Jessi blogt.

Meta

