Rekenen

21 04 2005 § 5 reacties

Ik was met stomheid geslagen toen ik las dat uit een onderzoek gebleken was dat rekenzwakke kinderen beter leren op de ouderwetse manier. Ik ben juist zo enthousiast over de nieuwe aanpak. Zelf ben ik ook behoorlijk rekenzwak en heb me de laatste tijd vaak verbaasd over de nieuwe manier. Ik denk dat als er vroeger op de nieuwe manier was gewerkt ik er veel meer van begrepen had. Ook op mijn stageschool zie ik dat de slechte rekenaars meer begrijpen van sommen waarbij de opdracht in een context wordt geplaatst dan wanneer er gewone sommetjes moeten worden gemaakt. Ik ben benieuwd of dit nieuws ertoe leidt dat we straks weer gewoon op de ouderwetse manier rekenonderwijs moeten geven. Hopelijk loopt het anders, ik ben net gewend aan de nieuwe manier…

§ 5 Reacties op Rekenen

  • Amna zegt:

    Wat erg, ik ervaar het net als jou. Misschien komt dat dan wel omdat we rekenzwakke meisjes zijn… Ik had eigenlijk niet alleen het idee dat de nieuwe manier makkelijker was, maar ook dat hij zijn sporen in de praktijk allang had verdiend, ik blijf me verbazen, misschien moeten we dus ooit weer aan de oude staart…

  • MacPhisto zegt:

    Juist door wiskundige berekeningen in concrete benaderingen aan de man te brengen, heb ik jaren terug mijn wiskunde-examen (havo) ruim voldoende behaald (na eerst gemiddeld 3,5 voor SO’s te hebben gestaan). Dus ergens kan deze informatie wel kloppen.

  • antonio zegt:

    Maar die sommen met een verhaaltje, dat deden we vroeger toch ook al?

    Ik was een rekenzwak jongetje, en volgens dat artikel raken jongetjes sneller de draad kwijt met die nieuwe methode. Volgens mij werkt dat bij mij net zo. Ook omdat de ‘nieuwe’ sommen veel langer zijn en je dus veel meer stappen moet onthouden. De nieuwe methode houdt er dan wel rekening mee dat elk kind zijn eigen stijl van leren heeft, maar voor sommigen betekent dat misschien juist dat ze niet met de moderne aanpak uit de voeten kunnen…

  • Flod zegt:

    Alhoewel al weer een tijdje geleden dat dit postje verscheen: toch een reactie.
    Als je rekenzwakke kinderen de oude manier van staartdelingen leert dan zullen zij die waarschijnlijk vlotter kunnen maken. Waarschijnlijk geldt dit ook voor andere manieren (de ‘trucjes’). De trucjes hebben ze zo door. En nulletje eraf en een nulletje erbij etc. Als je ze vraagt wat er precies gebeurt dan weten ze het niet. Rekenen gaat verder dan alleen het antwoord juist hebben. Het gaat er om of het kind begrijpt hoe de handelingen en getallen zich tot elkaar verhouden. Rekenzwakke kinderen lijken mij daarom juist gebaat bij een realistische rekenmethode, waarin alles goed inzichtelijk wordt gemaakt.Aan trucjes heb je pas wat als je eerst de onderliggende relaties begrijpt.

  • Kora zegt:

    Even nog een late reactie.
    Mijn dochter heeft volgens de school dyscullie. geen ruimtelijk inzicht. Heel vreemd dat ze dat alleen met rekene heet, niet met klok kijken, geld tellen en boodschappen doen. Nu heb ik haar laten rkenen op de ouderwetse maniet die ik vroeger deed en mijn ouders, zezet het heel slim onder elkaar en wat denk je, alles goed. Tegenwoordig wordt er zoveel van een kind verwacht en komen er verscillende stoornissen aan het licht. Niet iedereen kan alles even goed, dat moeten we niet vergeten. Mijn dochter zit met alle vakken boven het landeijk gemiddelde, me dunkt mag ze dan met rekenen even iets minder goed zijn zonder meteen een probleem te hebben.

Wat is dit?

Je leest nu Rekenen voor Jessi blogt.

Meta

