Leven op Mars? – Groep 4/5

24 05 2005 § 7 reacties

Deze zelfgemaakte les gaf ik gisteren aan mijn stageklas, ze waren zo enthousiast dat ik hem graag met jullie wil delen.

Leven op Mars? Creatief schrijven/wereldoriëntatie

Vertel (een variatie op) onderstaand verhaal.

Wie is er jarig in …? (7 maanden later) Dan zouden we, als we nu in een ruimteschip stappen, ongeveer op jouw verjaardag aankomen op Mars. Een reisje naar Mars duurt namelijk ongeveer 7 maanden. (Laat plaats aarde en Mars zien in zonnestelsel.) Je kunt je voorstellen dat een reisje naar Pluto helemaal lang duurt. Een reis naar Pluto zou wel 30 jaar kunnen duren.

Eigenlijk is het best vreemd dat we het altijd over Marsmannetjes hebben. Waarom geen Pluto- of Saturnusmannetjes? Dat komt doordat lang geleden een geleerde Italiaanse meneer door zijn telescoop keek (dat is een hele sterke verrekijker waarmee je naar de ruimte kunt kijken) en op Mars allemaal rechte lijnen zag. Hij dacht dat dit kanalen waren. Kanalen kunnen niet vanzelf ontstaan zijn, ze moeten door iets of iemand zijn gemaakt. De natuur kan namelijk niet van die rechte rivieren maken. Daarom dacht die Italiaanse meneer dat de marsmannetjes die kanalen gegraven hadden: er moest wel leven zijn op Mars!

Pas veel later bleek dat er helemaal geen kanalen waren op Mars, maar dat de telescoop van de Italiaanse meneer hem voor de gek gehouden had. Ze hebben, toen er robots op Mars waren geweest, wel ontdekt dat er ijs is op Mars. Net als op de aarde heeft Mars een soort Noord- en Zuidpool. En als er ijs is, moet er ooit water zijn geweest. Daarom denken de mensen tegenwoordig dat er ooit, toen het warmer was op Mars, leven geweest moet zijn.

Laat illustraties zien uit boeken of van internet om het geheel beeldend te maken en teken het zonnestelsel op het bord of deel het uit. Als er computers zijn in de klas, laat de kinderen dan foto’s van de ESA zien.

Als je op Mars zou staan, zou het net lijken alsof je in een soort stripwereld staat. De grond op Mars is namelijk rood. Dat komt doordat er een stoflaagje van roest op ligt. Als wij vanaf de aarde naar Mars kijken zien we daarom een rode planeet. De lucht is roze op Mars door het rode stof dat de lucht wordt ingeblazen en er liggen overal stenen en rotsen. Het waait er ontzettend hard. Bovendien kan het er erg koud worden: wel 80 graden onder nul.

Alles bij elkaar lijkt het mij geen pretje om op Mars te wonen. Maar misschien kàn het wel. Hoe zou leven op Mars er uit kunnen zien? Zouden er mensen wonen of Marsmannetjes? Dieren misschien? Hoe zouden de huizen eruit zien? Wat zou je met de wind en het ijs kunnen doen? Of is het alleen maar lastig?

Leven op Mars?

Laat de kinderen eerst even nadenken over de volgende vraag: hoe zou leven op Mars er kunnen uitzien? De kinderen gaan een stukje schrijven over hoe ze zich leven op Mars voorstellen. Wat hebben ze extra nodig, wat kunnen ze gebruiken dat er al is? Zouden ze zelf op Mars willen wonen? Laat de kinderen rekening houden met de weetjes op het bord. Geef eventueel een richtlijn voor de lengte van het verhaaltje. Er mag/moet natuurlijk een mooie tekening bij ter illustratie.

Mars-weetjes (op het bord schrijven)

rotsen en keien
rode kleur
ijs
-80 graden in de winter
veel wind
roze lucht

Zonnestelsel

Zonnestelsel

§ 7 Reacties op Leven op Mars? – Groep 4/5

  • Amna zegt:

    Klinkt heel leuk. Ben eigenlijk ook benieuwd naar de resultaten…

  • Jessi zegt:

    @Amna: de werkstukken wilden de kinderen dolgraag thuis laten zien, dus voorbeelden heb ik helaas niet. Neem maar van mij aan dat ze prachtig waren.😉

  • TeeBeeWee zegt:

    Ik méén het! Dochter heeft nét een spreekbeurt gehouden over ‘Het heelal’!
    Dezelfde plaatjes, dezelfde internetsites (alhoewel er nog hele leuke zijn van de NASA!!)

    Ik moest héél hard lachen (dochterlief is nogal hardleers en eigenwijs…..) toen ze thuis kwam met de mededeling dat ze een spreekbeurt zou houden over ‘het heelal’, mijn (niet al te pedagogisch verantwoorde) opmerking was gelijk:
    “Weet je wel dat er duizenden wetenschappers, iedere dag opnieuw daar aan rekenen?????!!” *grote ogen*
    Dochterlief haalde een ‘uitstekend’ (wáár zijn die cijfers gebeleven??) en had héél goed in de gaten wat al die getallen betekende!
    Ja, het is leuk dat heelal. Vooral om het ‘hapklaar’ te maken voor kinderen!

    En ja ik ben weer terug, typ en lees me gelijk het heen en weer!😉

    Het was leuk je gelijk weer even te zien!

  • Anoniem zegt:

    Ik vind die EU-mannetjes toch maar stukken enger dan Marsmannetjes…

  • Christian zegt:

    Oja, dat was ik: Christian, voormalig lijflogger MacPhisto.🙂

  • antonio zegt:

    echt cool! als ik volgend jaar een hogere klas krijg voor mun stage ga ik m zelf doen (goed gejat is niet lelijk)

  • isha zegt:

    ik vind het wel een leuk werkstuk want ik doe het ook namelijk over mars

Wat is dit?

Je leest nu Leven op Mars? – Groep 4/5 voor Jessi blogt.

Meta

