Lijmen

31 05 2005 § 9 reacties

Gisteren heb ik een leuke tekenles gegeven aan mijn stageklas. Op internet vond ik de tip om het gedicht ‘Lijmen’ van Joke van Leeuwen te gebruiken bij een tekenles. Het gedicht gaat zo:
Eendkat
Ik had drie beestjes,
drie beestjes van steen.
Een vogeltje,
Een veulentje
Een varkentje.

Ze zijn gevallen.
Ze braken stuk.
Ik heb ze gelijmd.
’t is bijna gelukt.

Ik heb drie beestjes,
drie beestjes van steen.
Een volentje,
Een veukentje,
Een vargeltje.

De kinderen kregen van mij de opdracht om zelf een samengesteld dier te bedenken en te tekenen. Je kunt er bij vertellen dat ze eraan moeten denken dat een vogel veren heeft en een vis schubben. Die moeten natuurlijk wel op de tekening komen. Laat de kinderen erbij schrijven wat ze hebben getekend. De resultaten waren geweldig. Van een ‘vier’ (vis en mier) tot een ‘poegel’ (poes en vogel.)

§ 9 Reacties op Lijmen

  • marian zegt:

    Poes en vogel…
    [video src="http://abum.com/files/Movies/cat_bird.wmv" /]

  • Tal zegt:

    Heel leuk idee Jessi! Vooral dat gedicht erbij!

  • Jessi zegt:

    @Marian: Geweldig leuk filmpje!

  • TeeBeeWee zegt:

    Geweldig!
    Ik denk dat dochterlief dat ook heel leuk zal vinden!
    Mooie tekening ook!

  • Amna zegt:

    Heel erg leuk, echt een idee om te bewaren voor aankomende klassen…

  • Christian zegt:

    Ergens is het best jammer dat meeste mensen bij het volwassen worden die briljante kinderfantasie ontgroeien. Hoeveel kunstenaars zou de wereld wel niet kennen als het anders kon?

  • Gearz zegt:

    Tja wij hebben dit op de pabo moeten doen… aleen dan 3d zeg maar… dus echt “knutselend”… was wel grappig om te zien…
    haailifant bv😛

  • Nathalie zegt:

    Erg leuk idee!! Dat ga ik onthouden voor als Isabel groot is!!

  • Rianne zegt:

    Ik heb het gedicht aangepast op herfstdieren, omdat ik per se een tekenles voor de herfst wilde. Dus het eekhoorntje, egeltje en konijntje werden een eekeltje, een egijntje en een kohoorntje. Verder mochten de lln dus een samengesteld herfstdier maken.

Wat is dit?

Je leest nu Lijmen voor Jessi blogt.

Meta

