Eigenvaardigheid

17 06 2005 § 2 reacties

SpellingKrachtDe schrik van menig PABO student: de eigenvaardigheid of absolute eis. Rekenen en taal op groep 8+ niveau. Heb je de toetsen na een jaar nog altijd niet gehaald, dan is het einde opleiding. Ik was nogal benieuwd naar deze toetsen omdat ik er op het Paboforum een aantal dramatische verhalen over gelezen had. Nou ben ik zelf ook niet zo’n rekenwonder, dus ik zag de bui al hangen. Gelukkig bleek het erg mee te vallen en zijn het alleen de echt zwakke rekenaars die de toetsen na vier herkansingen nog altijd niet halen. Waarschijnlijk is het maar goed dat er zulke toetsen zijn, je moet immers qua kennis wel boven de leerlingen staan.

Toch heb ik wel ervaren dat het aanwezige lesmateriaal niet zo heel erg bijzonder is. Bijspijkeren en ophalen van de aanwezige kennis moet volgens mij makkelijker en leuker kunnen dan met de boekjes die ik ‘moest’ gebruiken. Reken Vaardig vormt overigens de uitzondering die de regel bevestigd, een fijn boek met veel sommen uit rekenmethodes voor het basisonderwijs. De boekjes van het TAL-team vond ik minder prettig. Hele droge kost en een nogal theoretische aanpak. Voor de boekjes over spelling en zinsontleden geldt eigenlijk hetzelfde: doeltreffend, maar ontzettend s-a-a-i. Maar er gloort hoop aan de horizon. ThiemeMeulenhoff komt met nieuwe boekjes speciaal voor de PABO student, zowel voor spelling als voor rekenen. Mijn eerste indruk van SpellingKracht is erg goed, voorbeelden uit de praktijk en concrete oefeningen wisselen elkaar af. Bovendien is er de ondersteunende website waarop nog verder geoefend kan worden. RekenWijzer belooft ongeveer hetzelfde, maar dan op rekengebied. Er is hoop voor de PABO studenten! En nee, ik heb geen aandelen.

§ 2 Reacties op Eigenvaardigheid

  • Amna zegt:

    Hier hetzelfde verhaal, maar de boekjes waren inderdaad een beproeving op zich… Gelukkig is er hoop voor hen die na ons komen!

  • Cinderella zegt:

    Ah, wat ben ik blij met deze informatie! Ik wil graag mijn eigen vaardigheden wat bijspijkeren voordat ik in augustus met de Pabo begin, vooral het rekenen, en hier vind ik de informatie die ik nodig heb. Bedankt Jessi!

Wat is dit?

Je leest nu Eigenvaardigheid voor Jessi blogt.

Meta

