Voorbereiding op de PABO

22 07 2005 § 2 reacties

BoekenGisteren heb ik eindelijk een beginnetje gemaakt met de voorbereidingen voor volgend schooljaar. Het versnellen gaat zeer waarschijnlijk veel tijd kosten en op het ogenblik heb ik redelijk wat tijd ‘over’, dus vandaar dat ik maar vast ben begonnen. Als ik de readers doorsnuffel lijkt het er niet op dat het tweede jaar erg veel zwaarder wordt dan het eerste. Hoewel ik pas op 9 september weer op de PABO hoef te verschijnen heb ik er eigenlijk best alweer zin in… raar maar waar.

Een jaar geleden was ik me aan het voorbereiden op de PABO, ik kwam uit een heel andere hoek en wilde me niet helemaal blanco in de opleiding storten. Vandaar dat ik toen op zoek ging naar boeken om me alvast in te lezen, maar het aanbod bleek zo groot dat ik niet wist waar ik moest beginnen. Er zullen ongetwijfeld aanstormend eerstejaars zijn die hetzelfde probleem hebben, voor deze juffen en meesters in spe heb ik een kleine literatuurlijst gemaakt van boeken die je zeker niet voor niets zult lezen…

Om in de sfeer te komen en niet met al te zware kost te beginnen: Juf met staarten. Het boek beschrijft de eerste stappen van een ietwat naïeve juf uit ’t Gooi in de hedendaagse (lees: multiculturele) basischoolwereld. Het boek leest lekker snel weg maar geeft naar mijn smaak wel een wat eenzijdig beeld van het onderwijs. Toch was het heel herkenbaar en gewoon lekkere lichte kost.

Hoewel het boek niet op de boekenlijst van mijn PABO te vinden is, is het een absolute aanrader: Vakbekwaam Onderwijzen. Dit boek is een echte must voor elke (aankomend) leerkracht. Werkelijk alles kom je in dit boek tegen, van klassemanagement tot effectief leergedrag. In de nieuwe druk is er zelfs ruimte voor de stage en de vernieuwingsscholen. Typisch een boek waar je niet te lang over moet praten, maar dat je gewoon moet gaan lezen.

Weet je van jezelf dat je zwak bent in taal of rekenen? Ga hier dan vast mee aan de slag! Je kunt er op rekenen dat je vaardigheden op deze gebieden flink getoetsd gaan worden. Lees hier meer over dit onderwerp en literatuurtips.

Tenslotte zijn er nog een paar boeken die de meeste leerkrachten als zeer nuttig ervaren en die ik toch even wil noemen. Maar vergeet natuurlijk niet dat je de komende jaren nog genoeg moet lezen… pik de leuke dingetjes er uit.

Alles over kleuters: de boeken van Frea Janssen-Vos. De boeken van Rita Kohnstamm gaan over ontwikkelingspsychologie. Als je vast kinderliedjes wilt gaan instuderen: Eigenwijs en Kleuterwijs.

Links naar de boeken

Juf met staarten
Pleij, E.

Eigen-wijs / deel Liedbundel voor het basisonderwijs
F. Haverkort

Spellingkracht / druk 1
Stratum, S. van

Vakbekwaam onderwijzen + CD-ROM / druk 3
Brigitte Bongaards

Het Materialenboek / druk 1
Nellestijn, B.

Spel en Ontwikkeling / druk 4
Frea Janssen-Vos

§ 2 Reacties op Voorbereiding op de PABO

  • Wat goed, die tips. Ik ben niet alleen nog lang niet begonnen, maar ga dat ook voorlopig niet doen: de verhuizing en alle andere dingen die de laatste tijd speelden brengen meer met zich mee dan ik dacht dus neem ik me voor om nadat ik gesetteld ben maar een beetje vrije tijd in te plannen om even echt bij te komen. Als dat zal betekenen dat het versnellen niet lukt is dat maar jammer, maar ik ga het wel proberen.

  • Harm zegt:

    Goede voorbereiding…. en tja, alvast succes??:P

Wat is dit?

Je leest nu Voorbereiding op de PABO voor Jessi blogt.

Meta

