Spreekwijzer

18 08 2005 § 8 reacties

SpreekwijzerTijdens mijn stages liep ik er vaak tegenaan: wat is zachtjes praten? En als we mogen overleggen, hoe hard mag dat dan? Vanuit de Daltonhoek komt het idee van een stoplicht waaraan de kinderen kunnen zien hoe hard ze mogen praten. Een stoplicht wordt in veel klassen al voor andere doeleinden gebruikt, bijvoorbeeld als uitgestelde aandachtsymbool. Daarom heb ik een spreekwijzer gemaakt die je kunt gebruiken als hulpmiddel in de klas.

Van groot belang is dat de kinderen heel goed weten wat de verschillende afbeeldingen betekenen. Deze eenvoudige oefening kan daar bij helpen. Laat twee kinderen achter in de klas gaan staan. De bedoeling is dat ze nu op een van de geluidsniveaus van de spreekwijzer gaan praten. Als de spreekballon rood is mogen de kinderen helemaal niet spreken, bijvoorbeeld bij het zelfstandig werken of een toets. Jij (de leerkracht) hoort de kinderen dus niet. Als de spreekwijzer oranje is mogen de kinderen zachtjes overleggen. Jij hoort nu hoogstens een zacht gefluister. Bij groen mag er overlegd worden, maar het is natuurlijk niet de bedoeling dat het een enorm lawaai wordt in de klas. Daarom mag jij voorin de klas niet horen wat de kinderen die achterin staan precies zeggen. Als je ze letterlijk kunt verstaan dan is het geluidsniveau te hoog.

Op deze manier kun je goede afspraken maken over het geluidsniveau in de klas. Bij de ene klas moet er ongetwijfeld vaak opnieuw geoefend worden, bij een andere klas is een blik op de spreekwijzer genoeg om aan te geven dat het geluidsniveau te hoog is.

Download de spreekwijzer

§ 8 Reacties op Spreekwijzer

  • Wat leuk! Wat ben je al druk zeg, mijn complimenten.

  • Anita zegt:

    Leuk zeg dat je nadat dit genoemd werd op het paboforum gelijk aan het werk bent gegaan. Ik zal het onthouden!😉

  • juf_miriam zegt:

    Wat een leuk idee, die spreekwijzer!! Hij is al opgeslagen😉

  • Wya ter Veer zegt:

    Leuk Bij Ikea hebben ze een lamp waarbij je letterlijk het stoplicht op rood, oranje of groen kunt zetten erg handig

  • juf Hetty zegt:

    leuk , het stoplicht werkt heel goed bij de kinderen.

  • hannie zegt:

    Ziet er erg leuk (en goed) uit

    ik ga het zeker proberen!!!!

  • yolanda lodewijks zegt:

    leuk bedacht, heb ze uitgeprint. Gebruik in mijn groep een soort thermometer. Rood betekent: je praat veel te hard (schreeuwen), oranje, je praat met je gewone stem, dus je bent te horen, groen dit is de stem die je gebruikt om te overleggen en blauw, je bent stil aan het werk. Ik teken de thermometer dan op het bord en zet een pijl bij die kleur die op dat moment gewenst is. Werkt ook heel goed

  • Hélène zegt:

    Na het lezen van je verhaal, ben ik enthousiast
    geworden. Ik ga het komende week uitproberen
    in mijn groep. Hartelijk bedankt

Wat is dit?

Je leest nu Spreekwijzer voor Jessi blogt.

Meta

