Kerstkring – Bovenbouw

18 12 2005 § 4 reacties

KerstkaartIk heb in mijn stageklas een les gegeven naar aanleiding van dit persbericht. Er wordt in Nederland steeds meer uitgegeven aan cadeaus, eten en versiering. Miljoenen euro’s gaan er elk jaar weer doorheen. Toch vieren we met kerst oorspronkelijk de geboorte van Jezus en is het bedoeld als een tijd van bezinning.

Wat vinden de kinderen daar eigenlijk van? Hoe vieren de kinderen thuis kerst? Is er nog iets te merken van de oorspronkelijke bedoeling van kerst? Wat maakt kerst voor jou echt kerst?

Ik kreeg hele leuke reacties van de kinderen en omdat ik stage loop op een openbare school kwamen er hele verschillende verhalen. Van kinderen die elke kerst naar de kerk gaan (en dat eigenlijk heel saai vinden) tot moslims die ook een kerstboom hebben staan omdat ze dat gewoon gezellig vinden. Laat de kinderen gewoon lekker vertellen en zonder dat ze het in de gaten hebben denken ze na over wat kerst eigenlijk voor ze betekent. Ik heb als inleiding dit kerstverhaal verteld, dat werkte erg goed. Hier vind je alle achtergronden van kerst, zodat je goed voorbereid het gesprek in kunt gaan.

§ 4 Reacties op Kerstkring – Bovenbouw

  • MacPhisto zegt:

    Toch wel hartstikke grappig te horen hoe zelfs moslims helemaal verslingerd zijn geraakt aan de veramerikaniseerde wijze van Kerst vieren. Wanneer doen wij Hollanders met hun suikerfeesten mee, of ramadan denk ik dan. Niet jaarlijks, maar gewoon om het eens ervaren te hebben.

  • yousra zegt:

    Wij hebben ook een kerstboommm =D
    en dat vind ik heel leuk. Wij zijn ook moslim en we komen uit tunesie.
    We vieren kerst niet echt maar we gaan wel gezellig met de hele familie uiteten.
    Ik vind het leuk dat we er aan mee doen en ik vind het ook leuk als nederlandse mensen zich intresseren in onze feesten. Ik ken zelfs nederlandse meisjes die mee doen aan de ramadan.
    Iedereen mag mee doen! We zijn allemaal hetzelfde en we moeten het met ze allen het beste er van maken.

  • Marieke zegt:

    Leuk, maar wat is dan de oorspronkelijke bedoeling van Kerst? En door wie? Ik ben enorm fan van Jezus, maar God zegt nergens in de bijbel dat we zijn geboorte moeten vieren met Kerst. Het woord Kerst komt niet eens voor in de bijbel. Ik denk niet dat het heel erg is om Kerst in de christelijke traditie te vieren, maar de traditie van het lichtfeest is al vele jaren ouder! Dit gewoon even ter aanvulling. Maar verder: ieder gesprek met kinderen over Jezus is de moeite waard!

Wat is dit?

Je leest nu Kerstkring – Bovenbouw voor Jessi blogt.

Meta

