Gaap!

16 06 2007 § 3 reacties

Basisscholieren zouden elke dag even lang naar school moeten. Ook moeten ze eerder beginnen en kortere lunchpauzes krijgen. Dit pleidooi bracht de brancheorganisatie voor kinderopvang, de MO-groep, zaterdag naar buiten na een inventarisatie van de buitenschoolse opvang.
Bron: nu.nl

En dan? Dan zitten de kinderen om acht uur ’s morgens geeuwend in de schoolbanken omdat ze om half zeven op moeten staan. Tussen de middag krijgen ze ook geen tijd meer om even op te laden, dus gaan we elke middag maar tekenen en buiten spelen omdat de kinderen dan te moe zijn om nog iets nieuws te leren. En is de kinderopvang er juist niet voor om de kinderen op te vangen buiten de schooltijden om? Of is de school er om kinderen op te vangen om de wachtlijsten van de kinderopvang heen? Ik begrijp er niets meer van.

§ 3 Reacties op Gaap!

  • Hans zegt:

    Jessi,
    ik denk dat je de veerkracht, maar vooral de veranderende competenties van kinderen onderschat. We leven in een samenleving waarin opvang, onderwijs, zorg, sport en cultuur steeds meer mét elkaar verbonden worden, de grenzen vervagen.
    Het zal niet lang meer duren of ook jij, als groepsleerkracht, zal taken in meerdere van deze gebieden gaan verzorgen. En weet je, misschien is dat zo gek nog niet. Kinderen hebben volgens mij meer en meer behoefte aan een éénduidige, samenhangende omgeving. De wereld is al complex genoeg, toch.

    Hans

    (schoolleider basisonderwijs)

  • Hennie zegt:

    Jessi maar ook Hans,

    Volgens mij hebben de kinderen vooral behoefte aan een band met beide ouders. Ik denk dat het geen goede ontwikkeling is dat een van de ouders om 7.00 uur een nog slapend kind aflevert en de andere ouder om 19.00 uur datzelfde weer slapende kind ophaalt. Het kind is in het weekend totaal van slag en heeft geen idee wie die twee mensen zijn die zoon of dochtertjelief bij wijze van foute compensatie meeslepen naar Efteling, Musea en MacD. (FF Sjarseeru, maar toch)

  • Jessi zegt:

    Hans, er zijn maar weinig onderwijsmensen die je visie delen. Ik ken ze in elk geval niet. (Zie ook: http://www.paboforum.nl/forums/viewtopic.php?f=66&t=16577&hilit=) Ik sluit me verder helemaal aan bij Hennie, bovendien zie ik het echt niet als de taak van het onderwijs om kinderen fulltime bezig te houden.

Wat is dit?

Je leest nu Gaap! voor Jessi blogt.

Meta

