Snijbietspread

25 07 2010 § 2 reacties

De snijbiet in ons moestuintje doet het goed, erg goed. Op zoek naar een manier om mijn snijbietoverschot te verwerken stuitte ik op een recept voor spinaziespread. Dat bracht me op het idee om mijn snijbiet te verwerken in een spread.Ik kon er geen recept voor vinden, dus ben ik maar gewoon de keuken ingedoken.

Wonder boven wonder was het heerlijk en de ingrediënten goed in verhouding. Je kunt nog heel goed de aardse smaak van de snijbiet herkennen. Bovendien heb ik een goed deel van de geoogste snijbiet kunnen gebruiken. Vanavond hebben wij dus snijbietspread bij de borrel. En de rest van de week gaat het op de kaasbammetjes.

Zo. Nu kan ik me gaan bezinnen op een recept voor tomaatjes, want aan het grote aantal groene exemplaren aan de plant te zien hebben we binnenkort ook daar een overschot van. Zomer is leuk!

Ingrediënten

  • een hand vol verse snijbiet
  • een handje noten (ik gebruikte cashew en amandel)
  • een handje verse basilicum
  • een handje geraspte Parmezaanse kaas
  • 1/2 teentje knoflook (of een flinke snuf poeder)
  • peper en zout
  • eetlepel tahin
  • scheutje olijfolie

Was de snijbiet en verwijder de stelen. Verhit de olie in een koekenpan of wok en voeg de knoflook toe. Scheur de snijbiet in stukjes en laat de bladeren slinken. Naar smaak peper en zout toevoegen, maar pas op: als je gezouten tahin gebruikt kun je het zout wel in de kast laten. Laat de snijbiet afkoelen.


Nu mogen alle ingrediënten met een klein scheutje olie in de blender of keukenmachine. Mijn blender had er wel moeite mee, maar uiteindelijk kreeg ook ik een mooie pasta. De tahin geeft (helaas) een wat bruinige kleur aan de spread, maar geloof me: hij is echt de moeite waard.


Getagd: , , , , ,

§ 2 Reacties op Snijbietspread

  • Marie-Bernadette zegt:

    Het ziet er verrukkelijk uit mmmmmm
    en jouw foto’s vind ik prachtig🙂

    Wat een gezonde snijbiet!

  • Okke zegt:

    Ha Jessi, Die foto’s zijn inderdaad heel mooi! Als eerbetoon aan de snijbiet ben ik er een site over aan het maken. Misschien helpt het om van je overschot af te komen😉 Groet, Okke

Wat is dit?

Je leest nu Snijbietspread voor Jessi blogt.

Meta

